Kunstmatige intelligentie (AI) in communicatietools
AI maakt steeds meer deel uit van ons leven en transformeert vandaag letterlijk de manier waarop we leven en werken. Momenteel zien we het centraal staan in Microsoft 365 dankzij Copilot, het is dan ook je nieuwe sidekick om je creativiteit te boosten en workflows eenvoudiger te maken. Ook tijdens vergaderingen, de voorbereidingen ervoor alsook een handige debriefing erna.
Niet tegen te houden
Er bestaat momenteel een gigantisch potentieel om AI naar je werkplek te brengen. Of je op kantoor werkt of thuis, AI never sleeps en je kan elkaar best zo snel mogelijk leren kennen.
AI vereenvoudigd uitgelegd
AI is eenvoudig gedefinieerd de simulatie van menselijke intelligentie door machines, met name computers. AI kan taken uitvoeren waarvoor meestal menselijke intelligentie vereist wordt, zoals visuele waarneming, spraakherkenning, besluitvorming en taalomzetting.
Onze ontwikkelaars en grafische duizendpoten maken sinds een jaar gretig gebruik van allerlei AI technieken. We hebben dit nooit als een bedreiging gezien, integendeel. Dit maakt onze organisatie (en klanten!) sterker en slimmer indien er op een correcte en rationele manier mee wordt omgesprongen.
AI op basis van regels
Deze tool werkt op basis van een set vooraf gedefinieerde regels en logica. Dit type AI is handig voor het oplossen van wiskundige vergelijkingen of het uitschrijven van logische instructies. Het kan tevens worden gebruikt voor het analyseren van grote sets data. Dynamische gegevens en patronen worden vervolgens herkent om bijvoorbeeld mogelijke fraude of allerlei andere onregelmatigheden te identificeren en de juiste instanties of personen hier dan ook op te wijzen.
Machine learning
Omvat het trainen van een computersysteem om patronen in gegevens te herkennen. Afbeeldings- en spraakherkenning zijn voorbeelden van machine learning.
Deep learning
Dit is ook machine learning techniek waarbij lagen van neurale netwerken worden gebruikt om gegevens te verwerken en beslissingen te nemen. Een deep learning systeem kijkt ook naar enorme hoeveelheden gegevens en leert zelf bij door patronen te herkennen.
Deep learning AI wordt gebruikt voor taken zoals beeld- en spraakherkenning, verwerking van taal en voor het maken van voorspellingen en trends in de toekomst op basis van gegevens. Het is een belangrijk onderdeel van de technologie die wordt gebruikt in zelfrijdende auto's.
NLP (Natural language processing, verwerking van taal)
Het stelt computers in staat om menselijke taal te begrijpen en te interpreteren. Dit type AI is een van de meest voorkomende, omdat het wordt gebruikt in chatbots, virtuele assistenten en taalomzettingssoftware. NLP is wat je gebruikt wanneer je communiceert met Copilot via eenvoudige instructies.
Chatbots als pioneers
Een sterk beproefde methode, chatbots leunen al jaren op deze technieken. De intelligentie ervan heeft echter de laatste jaren pas enorme sprongen gemaakt.
Generatieve AI wint sterk aan populariteit
Dit is een andere vorm van AI die steeds populairder wordt en die prominent voorkomt in hoe Copilot functioneert achter de schermen. Het maakt nieuwe geschreven, visuele en auditieve inhoud door middel van bestaande data sets of invoer door mensen.
De dominantie van ChatGPT
ChatGPT is dus een generatieve AI, in feite is dat waar de letter 'G' in de naam voor staat. ChatGPT is opgericht door OpenAI, een AI-onderzoeksbedrijf. OpenAI begon als een non-profit bedrijf in 2015 en werd recentelijk eigendom van Microsoft.
Wat heb jij eraan?
Gebruikers kunnen Copilot raadplegen in elke chat. Copilot kan maximaal 30 dagen van de chatinhoud voorafgaand aan het laatste bericht in een bepaalde chat samenvatten. Copilot gebruikt alleen de enkele chatthread als broninhoud voor antwoorden en kan (nog?) niet verwijzen naar andere chats of gegevenstypen (bijvoorbeeld transcripties van vergaderingen, e-mailberichten en bestanden). Gebruikers kunnen met Copilot communiceren door vooraf geschreven prompts te selecteren of hun eigen vragen te schrijven. Antwoorden bevatten klikbare bronvermeldingen die gebruikers naar de relevante broninhoud leiden die werd gebruikt. Gesprekken met Copilot vinden plaats in een zijpaneel waar users kunnen kopiëren en plakken naar hartenlust. Copilot gesprekken zijn altijd vluchtig en verdwijnen nadat het zijpaneel is gesloten.